4 tips voor een goed logo
Vier handige tips voor een uitstekend bedrijfslogo
1 Wees uniek
Uw logo valt best op tussen concurrerende logo’s. Ga dus uit van uw unieke kenmerken en maak geen afkooksel van uw concurrenten.
Een standaard logo dat u online aankoopt, is niet vaak een goed idee. Deze ontwerpen hebben niets met uw bedrijf te maken en denkelijk gingen anderen u voor in de aankoop. U bespaart misschien op korte termijn, maar boet in op kwaliteit over de hele lijn.
2 Kies de juiste kleuren
Er zijn ontelbaar veel kleuren, en toch wilt u die ene kleur of de ene kleurencombinaties voor uw merk. Waarom, omdat dit past bij de uitstraling en de boodschap van uw onderneming. Ga dus niet licht om met de selectie van uwbedrijfskleuren. Beperk u bij kleurencombinaties daarnaast best tot drie kleuren.
Welke kleuren stralen wat uit?
Blauw: professioneel, rustig en betrouwbaar
Rood: energetisch, liefdevol en enthousiast
Geel: zonnig, optimistisch en inventief
Groen: groei, vrede en gezondheid
Paars: spiritueel, wijs en fantasierijk
Oranje: creatief, vriendelijk en jeugdig
Roze: vrouwelijk, leuk en flirterig
Bruin: landelijk, historisch en stabiel
Wit: simpel, zuiver en puur
Zwart: geloofwaardig en sterk
3 Trends komen en gaan
Om het in een trendy term te zeggen, uw logo is een duurzaam ontwerp. U wil natuurlijk jaarlijks geen nieuw exemplaar. Gaat u mee in de trends, dan kan het zijn dat uw logo over een aantal jaar zwaar gedateerd lijkt. Ga dus voor een tijdloos ontwerp.
4 Schakel een professional in
Uw logo is uw uithangbord. Bent u handig met grafische software, dan kan u eventueel zelf aan de slag. Is dit niet zo, spreek dan een grafisch ontwerper aan. Die versterkt uw professioneel imago met een gepersonaliseerd ontwerp. Zo bent u bovendien zeker dat uw naam aan bod komt, het logo uw verhaal verduidelijkt en dat uw logo niet onnodig ingewikkeld is ontworpen.