Het huisstijlhandboek

Het huisstijlhandboek

Een huisstijlhandboek beschrijft de richtlijnen en regels voor het toepassen van de huisstijl van een organisatie. Denk hierbij aan logogebruik, kleurwaarden en typografie. Omdat richtlijnen voor het toepassen van de huisstijl en het ontwerp/de ontwikkeling van nieuwe huisstijldragers vastliggen, werken alle partijen steeds volgens uw correcte huisstijl

Een huisstijl kan zowel in print als digitaal beschikbaar zijn. Online kan u bovendien een merkportaal installeren waarin alle huisstijlelementen en huisstijldragers direct te downloaden zijn.

Welke elementen bevat een huisstijlhandboek

Het is van belang dat in ieder geval de basisrichtlijnen voor een huisstijl vastliggen in een handboek. Bij het opstellen van een huisstijlhandboek is het goed om in ieder geval onderstaande zaken op te nemen:

LOGO

Op welke wijze moet het logo gepositioneerd worden? Mag het logo op gekleurde achtergronden of op foto’s worden gebruikt? Wat is de minimale grootte die gehanteerd moet worden bij het weergeven van het logo.

SLOGAN

Heeft u een pakkende slogan, dan is het belangrijk dat deze steeds correct en in de juiste context aan bod komt. Het huisstijlhandboek beschrijft op welke manier de slogan gebruikt moet worden. Moet deze bijvoorbeeld altijd onder het logo geplaatst worden of ernaast? En mag de slogan ook zonder het logo gebruikt worden?

KLEURGEBRUIK

Uit welke primaire en secundaire kleuren is de huisstijl opgebouwd? Wat zijn kleurcodes voor deze kleuren in:

RAL (verfkleuren)

PMS (drukwerkkleuren)

CMYK (full color)

RGB (kleuren voor digitaal gebruik)

Folie (voor bijvoorbeeld voertuigen)

TYPOGRAFIE

Welke typografieën worden gebruikt binnen de huisstijl. Het is belangrijk dat zowel typografie voor platte tekst als koppen wordt vastgelegd en dat duidelijk wordt uitgelegd wanneer de verschillende typografieën gebruikt moeten worden. Houdt daarnaast rekening met beperkingen in symboolgebruik van bepaalde typologieën of het ontbreken van fonts in bijvoorbeeld e-mail accounts

FOTOGRAFIE

Welke richtlijnen zijn vastgelegd voor fotografie? Waar moeten foto’s en afbeeldingen aan voldoen om tot huisstijlfotografie te kunnen behoren? Wat moet de inhoud zijn van de foto, op welke wijze moet deze gefotografeerd worden en op welke wijze moet deze bewerkt worden?

HUISSTIJLDRAGERS

Daarnaast is het van belang alle huisstijldragers die reeds ontwikkeld zijn vast te leggen in het huisstijlhandboek. Niet alleen het ontwerp moet vastliggen, maar ook zaken als het formaat/de afmetingen en papiersoort. Denk hierbij niet alleen aan fysieke dragers als briefpapier, enveloppen, visitekaarten, maar ook aan digitale sjablonen of bijvoorbeeld het ontwerp van social media headers en content.

ACHTERGROND

Als laatste is het goed om het merk, de historie en de achtergrond van de huisstijl in het huisstijlhandboek vast te leggen. Denk hierbij aan merkwaarden, de totstandkoming van het logo en uitleg van de gekozen merkarchitectuur. Het is van belang dit vast te leggen om mensen die met de huisstijl gaan werken van wat achtergrondinformatie te kunnen voorzien. Dit zorgt voor meer begrip van de huisstijlrichtlijnen waardoor deze ook beter nageleefd zullen worden.